Biuletyn Informacji PublicznejJO Gminy Kolbuszowa

Regulamin Organizacyjny


REGULAMIN ORGANIZACYJNY ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY w KOLBUSZOWEJ

 

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 §1

  1. Regulamin organizacyjny zwany dalej „Regulaminem” określa organizację i zasady funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy w Kolbuszowej zwanego dalej
    w skrócie „ŚDS”.
  2. ŚDS jest ośrodkiem wsparcia działającym jako samodzielna jednostka organizacyjna Gminy Kolbuszowa nie posiadająca osobowości prawnej.
  3. Siedzibą ŚDS jest budynek mieszczący się w miejscowości Kolbuszowa, ul. Kolejowa 2, 36-100 Kolbuszowa.

 §2

  1. ŚDS działa w szczególności na podstawie:
    1) Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tj. Dz.U.2024.1283),
    2) Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (tj. Dz.U.2024.0.917),
    3) Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz.U.2024.1530),
    4) Ustawa z dnia 08 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U.2024.1465)
    5) Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r o pracownikach samorządowych (tj. Dz.U.2024.0.1135),
    6) Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj. Dz. U. z 2023r. poz. 120),
    7) Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy ( U. z 2020 r. poz. 249),
    8) Uchwały Nr VI/83/19 Rady Miejskiej w Kolbuszowej z dnia 28 lutego 2019r. w sprawie zmiany Uchwały Nr XII/146/11 Rady Miejskiej w Kolbuszowej z dnia 30 września 2011r w sprawie utworzenia Środowiskowego Domu Samopomocy w Kolbuszowej,
    9) Statutu Środowiskowego Domu Samopomocy w Kolbuszowej,
    10) niniejszego regulaminu organizacyjnego,
    11) innych zarządzeń wewnętrznych określających funkcjonowanie jednostki. 

 §3

  1. Regulamin organizacyjny określa porządek wewnętrzny w ŚDS, obowiązuje pracowników bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko służbowe.
  2. Cele i przedmiot działania określa Statut ŚDS w Kolbuszowej.
  3. Zwierzchni nadzór nad stosowaniem postanowień zawartych w regulaminie sprawuje kierownik ŚDS w Kolbuszowej zwany dalej w skrócie „kierownikiem”, któremu przysługuje prawo do przeciwdziałania wszystkim nieprawidłowościom wynikłym w tym zakresie.
  4. Każdy pracownik przy przyjęciu do pracy powinien zostać zapoznany z niniejszym regulaminem i podpisać oświadczenie, że został zapoznany z jego treścią.

ROZDZIAŁ II

ZAKRES FUNKCJONOWANIA ŚDS

 §4

  1. ŚDS obejmuje swoim wsparciem osoby z zaburzeniami psychicznymi z terenu Gminy Kolbuszowa i gmin ościennych, z możliwością przyjęcia osób z innych powiatów, pod warunkiem zawarcia porozumienia pomiędzy właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego.
  2. ŚDS jest ośrodkiem wsparcia typu A, B, C z którego korzystać mogą osoby z zaburzeniami psychicznymi, w tym:
    a) osoby przewlekle psychicznie chore,
    b) osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, znacznym i umiarkowanym, a także osoby z lekkim upośledzeniem umysłowym, gdy jednocześnie występują u nich inne zaburzenia, zwłaszcza neurologiczne,
    c) osoby wykazujące inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych, które zgodnie ze stanem wiedzy medycznej są zaliczane do zaburzeń psychicznych, z wyłączeniem osób czynnie uzależnionych od środków psychoaktywnych.
  3. Liczba miejsc regulaminowych w ŚDS wynosi 53 osób.
  4. ŚDS jest placówką dziennego pobytu czynną przez 5 dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7:30 do 15:30, tj. po 8 godzin dziennie, w tym co najmniej przez 6 godzin dziennie prowadzone są zajęcia z uczestnikami, a pozostały czas przeznacza się na czynności porządkowe, przygotowanie do zajęć, uzupełnianie prowadzonej dokumentacji, a także zapewnienie opieki uczestnikom w trakcie dowożenia na zajęcia lub odwożenia po zajęciach.
  1. W związku z charakterem działalności placówki tj. potrzebami i możliwościami psychofizycznymi uczestników bądź możliwościami organizacyjnymi ŚDS, dopuszcza się prowadzenie dodatkowych zajęć kulturalnych, sportowych bądź rekreacyjnych w godzinach popołudniowych oraz w dni wolne od pracy (z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy) również poza siedzibą ŚDS.
  2. Po zasięgnięciu opinii uczestników lub ich opiekunów oraz poinformowaniu
    z dwutygodniowym wyprzedzeniem Burmistrza Kolbuszowej i Wydziału Polityki Społecznej Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego dopuszcza się możliwość zamknięcia ŚDS na okres łącznie nie dłuższy niż 15 dni roboczych w roku kalendarzowym.

 §5

  1. Uczestnictwo w ŚDS i korzystanie z jego usług oparte jest na pełnej dobrowolności.
  2. Podstawą do korzystania z usług ŚDS jest decyzja administracyjna wydana przez Kierownika MGOPS w Kolbuszowej.
  3. Wniosek o skierowanie do ŚDS składa się w Ośrodku Pomocy Społecznej właściwym ze względu na miejsce zamieszkania, dołączając do niego dodatkowe dokumenty:
    a) podanie o przyjęcie,
    b) zaświadczenie lekarza rodzinnego o stanie zdrowia i o braku przeciwwskazań do uczestnictwa w zajęciach ŚDS wraz z informacją o sprawności w zakresie lokomocji osób niepełnosprawnych fizycznie,
    c) zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza psychiatrę lub lekarza neurologa,
    o występujących zaburzeniach psychicznych,
    d) orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności osoby ubiegającej się o przyjęcie, o ile osoba takie posiada
  4. Do domu nie są przyjmowane osoby, które::
    a) ze względu na swój stan zdrowia wymagają specjalistycznego leczenia i opieki pielęgniarskiej i pielęgnacyjnej
    b) wymagają specjalnych warunków bezpieczeństwa oraz organizacyjnych, których zapewnienie nie jest możliwe przez Dom, np. zagrażają własnemu życiu i zdrowiu oraz życiu i zdrowiu innych osób, korzystających z zajęć prowadzonych przez Dom
    c) wykazują czynne uzależnienia od alkoholu, narkotyków lub innych środków psychoaktywnych.
  5. Termin przyjęcia do ŚDS ustala kierownik w porozumieniu z osobą kierowaną lub jej opiekunem.

                                                                                                                     §6

 

  1. W ŚDS działa Samorząd Uczestników, który reprezentuje uczestników, informuje kierownika o różnych sprawach i przedkłada kierownikowi propozycje działań w związku z funkcjonowaniem ŚDS,
  2. Prawa i obowiązki uczestników ŚDS określa odrębny „Regulamin Uczestników ŚDS
    w Kolbuszowej” podlegający zatwierdzeniu przez Kierownika oraz Samorząd Uczestników.

 
                                                                                                                           §7

 

  1. Zajęcia w ŚDS odbywają się w oparciu o uzgodniony z Wojewodą Podkarpackim i zatwierdzony przez Burmistrza Kolbuszowej:
    1) roczny planu pracy,
    2) program działalności osobny dla typu A, B, C,

       oraz opracowany przez zespół wspierająco-aktywizujący:
           3) indywidualny plan postępowania wspierająco-aktywizującego opracowany dla każdego uczestnika.

  1.  Zajęcia w ŚDS organizuje się w grupach i indywidualnie.
  2. Skład osobowy grup nie jest stały. Rotacja uczestników pomiędzy grupami dokonywana jest w oparciu o indywidualny plan postępowania wspierająco-aktywizującego.

 §8

 

       1.Dokumentacja ŚDS obejmuje dokumentację zbiorczą oraz indywidualną każdego uczestnika zgodną z obowiązującym rozporządzeniem.

  1. Zakres usług świadczonych w ŚDS prowadzony jest w oparciu o zapisy obowiązującego rozporządzenia.
  2. Pracownicy odpowiedzialni za prowadzenie wyznaczonych treningów prowadzą dzienniki w oparciu o wytyczne zawarte w rozporządzeniu.

 

 §9

 

  1. Środowiskowy Dom Samopomocy jest ogniwem oparcia społecznego dla osób
    z zaburzeniami psychicznymi, które w wyniku upośledzenia niektórych funkcji organizmu lub zdolności adaptacyjnych wymagają pomocy do życia w środowisku rodzinnym
    i społecznym.
  2. Celem funkcjonowania domu jest zwiększenie zaradności i samodzielności życiowej, a także integracji społecznej osób z zaburzeniami psychicznymi.

          Cele główne to w szczególności:

  1. przeciwdziałanie alienacji i stygmatyzacji,
  2. przeciwdziałanie i ograniczanie zjawiska wykluczenia społecznego,
  3. wspomagania rozwoju społecznego i osobowościowego
  4. poprawa stanu zdrowia psychicznego
  5. poprawa komunikacji werbalnej i pozawerbalnej
  6. rozwój indywidualnych uzdolnień i zainteresowań,
  7. pomoc w uzyskaniu właściwego przystosowania społecznego oraz możliwego do osiągnięcia poziomu niezależności osobistej,
  8. budowanie poczucia własnej wartości i pozytywnej samooceny,
  9. profilaktyka w zakresie zdrowia psychicznego
  10. angażowanie uczestników do pracy na rzecz Domu i innych współuczestników
  11. Pomoc dla rodziny i poszczególnych jej członków w radzeniu sobie ze stresem
    i trudna sytuacja życiową,

 

 §10

1. Zadaniem Środowiskowego Domu jest w szczególności:
 
   1) zapewnienie odpowiedniego standardu świadczonych usług,
   2) zapewnienie uczestnikom pobytu w odpowiednich warunkach socjalno-bytowych
   3)zapewnienie podstawowych świadczeń opiekuńczych, rekreacyjno-kulturalnych, edukacyjnych,
   4) zapewnienie gorącego posiłku

2. Wymienione cele i zadania realizowane są w ramach indywidualnych i zespołowych treningów samoobsługi i treningów umiejętności społecznych, polegających na nauce, rozwijaniu i podtrzymywaniu umiejętności w zakresie czynności dnia codziennego, kształtowania motywacji do zachowań akceptowanych przez otoczenie, wyrabianiu nawyków celowej aktywności i treningu w sposobie życia zbliżonych do zwyczajowych norm.

 §11

1. W celu realizacji zadań statutowych w ŚDS funkcjonują następujące pracownie:

  1. plastyczna,
  2. rękodzielnicza,
  3. terapii zajęciowej,
  4. stolarska,
  5. kulinarna,
  6. komputerowa,
  7. sala gimnastyczna (pomieszczenie wielofunkcyjne),
  8. sala do zajęć rehabilitacyjnych,
  9. pokój terapeutyczny I (pomieszczenie wielofunkcyjne),
  10. pokój terapeutyczny II (pomieszczenie wielofunkcyjne),
  11. pokój pedagoga/psychologa,
  12. pokój pielęgniarski
  13. pokój wyciszenia,
  14. jadalnia/świetlica (pomieszczenie wielofunkcyjne),
  15. pralnia (pomieszczenie do prowadzenia umiejętności praktycznych).
  16. Za prawidłową organizację zajęć w pracowniach bezpośrednio odpowiadają osoby, które prowadzą je zgodnie z przydzielonymi zakresami czynności.

 

ROZDZIAŁ III

 

STRUKTURA ORGANIZACYJNA I ZAKRESY OBOWIĄZKÓW PRACOWNIKÓW

 §12

 

  1. Strukturę organizacyjną ŚDS ustala kierownik.
  2. Kierownik odpowiada za całokształt działalności domu realizując działania zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  3. Nadzór nad ŚDS sprawuje Wojewoda Podkarpacki oraz Burmistrz Kolbuszowej

  §13

 

  1. W domu tworzy się stanowiska pracy właściwe dla administracji publicznej i realizowanych zadań.
  2. Pracownicy ŚDS zatrudnieni są w zależności od potrzeb i posiadanych przez ŚDS środków finansowych, zgodnie z obowiązującymi zapisami rozporządzenia.
  3. Pracownicy ŚDS realizują zadania i obowiązki określone w rozporządzeniu, zakresach czynności oraz wynikające z procedur wewnętrznych ŚDS i niniejszego Regulaminu.
  4. Kierownik pełni funkcję pracodawcy wobec pracowników ŚDS.

 §14

  1. W Środowiskowym Domu Samopomocy w Kolbuszowej funkcjonują następujące stanowiska pracy:
    a) Osoby kierujące jednostką organizacyjną:

    1) kierownik,
    2) zastępca kierownika.
    b) Pracownicy Zespołu wspierająco-aktywizującego

    1) pedagog,
    2) psycholog
    3) pielęgniarka
    4) terapeuta,
    5) terapeuta zajęciowy,
    6) instruktor terapii zajęciowej,
    7) fizjoterapeuta,
    8) opiekun
    9) asystent osoby niepełnosprawnej,

    c) Pracownicy administracyjni:

    1) główny księgowy
    2) pomoc administracyjna
    d) Stanowiska pomocnicze i obsługi

                   1) Kierowca

                   2) Robotnik gospodarczy
          e) Inne specjalistyczne, które będą odpowiadały rodzajowi i zakresowi usług świadczonych w domu.

       2. Strukturę organizacyjną ŚDS przedstawia schemat organizacyjny stanowiący załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.
       3. Dopuszcza się możliwość tworzenia, w zależności od potrzeb, innych stanowisk pracy, dla których kierownik ŚDS określa zakres obowiązków               
           pracownika.
       4. Kierownik może łączyć stanowiska pracy.
       5. Działania ŚDS mogą być wspierane przez wolontariuszy, o których mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, opiekunów,                 członków rodzin oraz inne osoby.

§15

 

      Przy wykonywaniu zadań kierownik ŚDS w szczególności:

  1. W zakresie organizacyjnym:
    1) zapewnia dobrą organizację pracy, sprawność i skuteczność funkcjonowania ŚDS w celu realizacji jego zadań,
    2) racjonalnie gospodaruje mieniem i finansami ŚDS,
    3)zatrudniania i zwalniania pracowników,
    4)sprawuje kontrolę dyscypliny i organizacji pracy pracowników ŚDS,
    5)przygotowuje i zatwierdza zakresy czynności pracowników ŚDS, przydziela im zadania i udziela wytycznych niezbędnych do prowadzenia działalności,
    6)reprezentuje ŚDS wobec jednostki nadrzędnej oraz innych instytucji i organizacji
    w ramach otrzymanych uprawnień i kompetencji,
    7)nadzoruje przestrzeganie przepisów BHP, sanitarnych i bezpieczeństwa przeciwpożarowego przez podległych pracowników i osoby korzystające z usług ŚDS,
    8)zapewnia bezpieczne warunki pracy pracownikom i uczestnikom,
    9)sporządza sprawozdania z działalności ŚDS,
    10) wydaje zarządzenia, instrukcje, regulaminy oraz  inne akty dotyczące funkcjonowania ŚDS.

  2. W zakresie merytorycznym:


    1)zapewnia wysoki poziomu świadczonych usług,
    2)zapewnia pełną opiekę osobom korzystającym z usług świadczonych przez ŚDS tj. bezpiecznych warunków pobytu i opieki,
    3)analizuje i zatwierdza plany pracy, tematykę, formy i metody zajęć terapeutycznych prowadzonych przez pracowników ŚDS,
    4)przyjmuje interwencje i skargi uczestników, analizuje i zapewnia terminowe ich rozpatrzenie,
    5)opracowuje roczny plan pracy i program działalności,
    6)współtworzy Zespół wspierająco – aktywizujący,
    7)kształtuje wśród personelu właściwy stosunek do powierzonych zadań, kultury pracy, zasad gospodarności i rzetelności,
    8)sprawuje nadzór nad prowadzoną dokumentacją dotyczącą działalności ŚDS,
    9)przeprowadza lub organizuje szkolenia raz na 6 m-cy, dla pracowników z tematyki, związanej w szczególności z merytorycznym aspektem pracy z osobamiz zaburzeniami psychicznymi oraz będących wynikiem pojawiających się na bieżąco, zgłaszanych przez kadrę, problemów terapeutycznych.

                                                                                                        §16

 

  1. Kierownik może zatrudnić zastępcę kierownika.
  2. Zastępca wykonuje czynności w zakresie upoważnień i poleceń służbowych wydanych przez Kierownika oraz sprawuje funkcję nadzorcze nad realizacją określonych zadań ŚDS
    w zakresie ustalonym przez kierownika.

 §17

  1. Kierownik i pracownicy świadczący usługi w ŚDS tworzą Zespół Wspierająco-Aktywizujący zwany dalej „Zespołem”. Do zadań Zespołu należy w szczególności:

    1) dokonywanie diagnozy rozwoju psychofizycznego uczestnika: jego możliwości, potrzeb i problemów,
    2)przygotowanie uczestnika do ponownej adaptacji w środowisku poprzez:
    1. systematyczne wdrażanie do obsługi w czynnościach dnia codziennego,
    2. kształtowanie nawyków higienicznych i zadbanie o wygląd zewnętrzny,
    3. kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w zespole,
    4. rozwijanie samodzielności i aktywności społecznej,
    5. ćwiczenia sprawności manualnej,
    6. uczenie alternatywnego i słownego komunikowania się z otoczeniem,
    7. umożliwianie udziału w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych,
    8. prowadzenie wszechstronnej aktywizacji wszystkich uczestników będących pod opieką ŚDS w zależności od wyposażenia i możliwości kadrowych.

      2. Praca Zespołu obejmuje m.in.:

      1) opracowanie dla każdego uczestnika, indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego i jego realizacja,
      2)organizowanie posiedzeń Zespołu, celem omówienia bieżących spraw uczestników oraz dokonywania okresowej oceny postępów realizacji indywidualnego planu postępowania wspierająco-aktywizującego,
      3) analizowanie i podejmowanie decyzji w sytuacji, gdy pojawiają się niespodziewane problemy m.in. związane z realizacją programu.
      4)przekazywanie informacji dotyczących postępów, trudności w terapii rodzinom
      i opiekunom uczestników,
      5)udział co najmniej raz na 6 miesięcy w szkoleniach, w tym również formie samokształcenia,
  1. W przypadku osoby, która po raz pierwszy wystąpiła o skierowanie, Zespół po dokonaniu analizy funkcjonowania psychofizycznego uczestnika, w terminie nie dłuższym niż
    3 miesiące opracowuje indywidualny plan postępowania wspierająco – aktywizującego
    z określeniem okresu jego realizacji.
  2. Zespół decyduje o przyjęciu uczestnika do ŚDS na czas określony, uwzględniając funkcjonowanie psychofizyczne uczestnika, zasadność wyboru ośrodka i możliwości kadrowe ŚDS.

 §18

Obowiązki pracowników

1. Przy wykonywaniu zadań pracownik ŚDS w szczególności:

  1. dba o wysoką jakość świadczonych usług i jak najwyższą ich skuteczność,
  2. kieruje się zasadą dobra uczestników i ich rodzin oraz poszanowania ich godności
    i prawa do samostanowienia,
  3. zachowuje w tajemnicy informacje dotyczące uczestników, uzyskane w toku czynności zawodowych,
  4. na bieżąco i rzetelnie dokumentuje pracę.
  5. zna i przestrzega Regulamin Pracy, przepisy BHP i bezpieczeństwa przeciwpożarowego,
  6. opracowuje indywidualne plany postępowania wspierająco – aktywizującego, uwzględniające potrzeby i możliwości psychofizyczne uczestników,
  7. organizuje stanowisko pracy dla siebie i uczestników, z którymi prowadzi zajęcia terapeutyczne, zgłasza zapotrzebowania na materiały do zajęć,
  8. prowadzi zajęcia terapeutyczne, indywidualne i grupowe, zgodnie z rocznym planem pracy ŚDS i zakresem czynności,
  9. uczestniczy w pracach zespołu wspierająco – aktywizującego, w szczególności dokonuje okresowej oceny funkcjonowania uczestników,
  10. dba o bezpieczeństwo uczestników, czystość i estetykę w ŚDS i na posesji,
  11. promuje ŚDS w społeczności lokalnej poprzez organizowanie imprez okolicznościowych oraz udział w spotkaniach integracyjnych z innymi środowiskowymi domami samopomocy lub placówkami opiekuńczymi,
  12. współpracuje z rodzinami uczestników, pracownikami socjalnymi OPS i innymi służbami społecznymi oraz organizacjami pozarządowymi w celu zapewnienia integracji społecznej uczestników,
  13. opracowuje plan realizacji treningów uwzględniający zainteresowania uczestników,
  14. informuje kierownika o wszystkich zaistniałych trudnościach i nieprawidłowościach
    w funkcjonowaniu ŚDS,
  15. dba o mienie ŚDS, zabezpiecza powierzone mienie przed kradzieżą, spaleniem, zniszczeniem, zalaniem itp.


                                                                                                         
                                                                                                                                    §19

ROZDZIAŁ V

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 §20

Porządek wewnętrzny w ŚDS, a także związane z procesem pracy prawa i obowiązki pracowników określa Regulamin Pracy Środowiskowego Domu Samopomocy
w Kolbuszowej.

§21

 

Traci moc regulamin organizacyjny zatwierdzony przez Burmistrza Kolbuszowej z dnia 30 stycznia 2023 r.

§22

 

Zmiany w regulaminie wymagają formy pisemnej oraz trybu przewidzianego do jego ustalenia.

§23

 

Regulamin wchodzi w życie po uzgodnieniu w Wojewodą Podkarpackim oraz zatwierdzonym przez Burmistrza Kolbuszowej.

 

Ważne linki