REGULAMIN ORGANIZACYJNY Zakładu Usług Komunalnych w Kolbuszowej
Rozdział I
Postanowienie ogólne
§ 1
1. Regulamin określa zasady funkcjonowania Zakładu, szczegółową organizację i zakresy działania wewnętrznych komórek organizacyjnych Zakładu. 2. Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o : 1. Zakładzie — rozumie się przez to Zakład Usług Komunalnych w Kolbuszowej 2. Dyrektorze — rozumie się przez to dyrektora Zakładu Usług Komunalnych w Kolbuszowej
§ 2
Zakład działa na podstawie: 1) ustawy z dnia 8 marca 1990r. - o samorządzie gminnym ( jednolity tekst Dz. U. z 2001 r Nr 142, poz. 1591 z późn. zmianami) 2) ustawy z dnia 26 listopada 1998r.— o finansach publicznych (jednolity tekst Dz.0 z 2003r Nr 15 poz. 148 z późn. zmianami) 3) ustawa z dnia 20 grudnia 1996r.— o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997r Nr 9 poz.43 z późn. zmianami) 4) ustawa z dnia 29 stycznia 2004r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 z późn. zmianami) 5) ustawa z dnia 29 września 1994r. - o rachunkowości (jednolity tekst Dz. U z 2002 Nr 76 poz. 694 z późn. zmianami, 6) statutu Zakładu Usług Komunalnych w Kolbuszowej, stanowiącym załącznik do uchwały Nr XXX/278/97 Rady Miejskiej w Kolbuszowej z dnia 27.08.1997r w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXII/262/97 Rady Miejskiej w sprawie utworzenia zakładów budżetowych do prowadzenia działalności w zakresie gospodarki komunalnej w Mieście i Gminie Kolbuszowa 7) niniejszego regulaminu.
§ 3
1. Zakład jest zakładem budżetowym utworzonym przez Radę Miejską w Kolbuszowej 2. Bezpośredni nadzór nad Zakładem sprawuje Burmistrz Kolbuszowej.
Rozdział II
Organizacja wewnętrzna Zakładu
§ 4
1. Zakładem kieruje dyrektor na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, ponosi odpowiedzialność za wyniki pracy Zakładu i reprezentuje go na zewnątrz. 2. Dyrektor kieruje Zakładem przy pomocy głównego księgowego. 3. Dyrektor składa Oświadczenia woli w imieniu Zakładu w zakresie udzielonego mu przez Burmistrza Kolbuszowej pełnomocnictwa. 4. Dyrektor kieruje Zakładem w szczególności: 1) zapewnia rentowność Zakładu, 2) ponosi odpowiedzialność za majątek Zakładu i powierzone mu mienie gminne, 3) dokonuje podziału zadań dla pracowników Zakładu i sprawuje ogólny nadzór nad ich realizacją, 4) zapewnia skuteczną kontrolę realizacji zadań 5) zapewnia warunki organizacyjne dla sprawnego funkcjonowania Zakładu, 6) ustala i realizuje plan finansowy Zakładu, 7) realizuje zasady polityki kadrowej, 8) ponosi odpowiedzialność za przestrzeganie dyscypliny budżetowej 9) Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników i wykonuje za pracodawcę czynności z zakresu prawa pracy, a w szczególności: a) nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z pracownikami Zakładu, ustala ich wynagrodzenia, b) ustała w formie zarządzania wewnętrznego: - regulamin pracy Zakładu - regulamin premiowania pracowników Zakładu
§ 5
W skład Zakładu wchodzą następujące stanowiska pracy: I. Główny Księgowy oraz podlegający mu: Inspektorzy ds. księgowości oraz inspektorzy ds. fakturowania 2. Starszy Specjalista ds. bhp i o.c i podlegli mu dozorcy i sprzątaczka. 3. Starszy Mistrz ds. zaopatrzenia i transportu i podlegli mu kierowcy i mechanik. 4. Mistrz i podlegli mu ładowacze nieczystości, szaleciarz, robotnicy budowlani i robotnicy oczyszczania.
Rozdział III
Zakresy zadań
§ 6
1. Główny księgowy prowadzi rachunkowość Zakładu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami, polegającą zwłaszcza na:
1) organizowaniu, sporządzaniu, przyjmowaniu, obiegu archiwowania i kontroli dokumentów w sposób zapewniający: a) właściwy przebieg operacji gospodarczych, b) ochronę mienia będącego w posiadaniu Zakładu, c) sporządzanie kalkulacji wynikowych kosztów oraz sprawozdawczości finansowej. 2) bieżącym i prawidłowym prowadzeniu księgowości w sposób umożliwiający: a) terminowe przekazywanie rzetelnych informacji finansowo ekonomicznych, b) ochronę mienia będącego w posiadaniu Zakładu i terminowe rozliczanie osób odpowiedzialnych majątkowo za to mienie, c) prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych 3) należytym przechowywaniu i zabezpieczeniu dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych oraz sprawozdań finansowych, 4) nadzorowaniu całokształtu prac w zakresie rachunkowości wykonywanych przez poszczególne jednostki organizacyjne Zakładu ze szczególnym uwzględnieniem fakturowania i windykacji należności. 5) sporządzanie list płac i obliczanie zasiłków 6) potrąceń podatku dochodowego od osób fizycznych i składek na ubezpieczenia społeczne pracownikom Zakładu,
2. Prowadzenie gospodarki finansowej Zakładu zgodnie z obowiązującymi przepisami, a zwłaszcza 1) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, 2) zapewnienie pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez Zakład, 3) przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych, 4) zapewnienie terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań, 5) przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących w szczególności: a) ustalania opłat za usługi komunalne b) stosowania cen sprzedaży, c) wynagrodzeń i innych świadczeń na rzecz pracowników.
3. Dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej: 1) wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych obowiązków, 2) wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonywania planu finansowego Zakładu oraz jego zmian, 3) następnej kontroli operacji gospodarczych Zakładu stanowiących przedmiot księgowań
4. Kierowanie pracą podległej wewnętrznej komórki organizacyjnej.
5. Opracowywanie projektów zarządzeń wewnętrznych wydawanych przez dyrektora dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów /dowodów księgowych', zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji.
6. Opracowywanie planów finansowych i - ekonomicznych Zakładu.
7. Kontroli i analizy wykonania planu finansowego, usług oraz innych wskaźników techniczno — ekonomicznych. 8. Współdziałanie w opracowywaniu wstępnej kalkulacji cen.
§ 7
Do Inspektorów ds. księgowości oraz należy prowadzenie spraw związanych z planowaniem finansowym, kalkulacją kosztów, ewidencją księgową, rachunkowością oraz wypłatą wynagrodzeń i innych świadczeń dla pracowników, w szczególności : 1) prowadzenie ewidencji kont syntetycznych 2) prowadzenie ewidencji analitycznej: a) kosztów b) strat i zysków, c) nakładów inwestycyjnych, d) funduszy występujących w Zakładzie, e) materiałów, towarów w obrocie gotówkowym, f) środków trwałych i wyposażenia. 3) sporządzanie rozdzielników kosztów i płac, 4) księgowanie analityczne kont w oparciu o zasady zakładowego planu kont, 5) ewidencja wpłat za usługi i windykacja należności, 6) dochodzenie roszczeń spornych oraz kierowanie ich na drogę postępowania procesowego, 7) wystawienie dowodów bankowych 8) prowadzenie kasy i punktu kasowego, 9) sprawdzanie rozliczeń materiałowych przedkładanych przez inne stanowiska 10) przyjmowanie spisów z natury i ostateczna kontrola spisów 11) rozliczanie inwentaryzacji, sporządzanie zestawienia różnic inwentaryzacyjnych, księgowanie i zweryfikowanych różnic 12) sprawdzanie dokumentów zewnętrznych i wewnętrznych pod względem formalnym i rachunkowym, uzyskiwanie potwierdzeń pod względem merytorycznym, 13) bieżąca kontrola prawidłowości prowadzenia spraw finansowo — księgowych w Zakładzie, 14) opracowanie projektu planu finansowego Zakładu, 15) prowadzenia ubezpieczeń majątkowych i pracowniczych 16) prowadzenie spraw finansowych Zakładu, terminowe i prawidłowe rozliczanie z budżetem 17) terminowe i prawidłowe sporządzanie obowiązującej sprawozdawczości oraz opracowywania materiałów informacyjnych z zakresu pracy Działu.
§ 8
Do zadań inspektorów ds. fakturowania należy: 1) bieżące faktorowanie usług 2) spisywanie umów z odbiorcami fizycznymi i prawnymi za wykonywanie usług 3) uzgadnianie faktur z inspektorami ds. księgowości 4) właściwa kalkulacja cen świadczonych usług, 5) sporządzanie informacji ze sprzedaży usług 6) terminowe i prawidłowe sporządzanie obowiązującej sprawozdawczości oraz opracowywanie materiałów informacyjnych.
§ 9
Do zadań Specjalisty ds. BHP i OC należą zadania wynikające z rozporządzenia RM z 2.09,1997r w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz z ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002r Nr 21, poz.205) a mianowicie: 1. przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przepisów bhp. 2. informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, 3. sporządzanie i przedstawianie pracodawcy okresowych analiz stanu bhp 4. udział w opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju zakładu, 5. opiniowanie szczegółowych instrukcji dot. bhp na poszczególnych stanowiskach, 6. zaopatrywanie podległych pracowników w odzież roboczą i ochronną prowadzenie w tym zakresie dokumentacji 7. udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy 8. prowadzenie rejestrów, kompletowanie dokumentów dot. wypadków przy pracy i chorób zawodowych, 9. udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą, 10. sporządzanie kalendarzowych planów czynności obrony cywilnej 11. opracowanie i aktualizacja planu obrony cywilnej zakładu, 12. tworzenie i opracowanie dokumentacji zakładowych oddziałów obrony cywilnej, 13. kompletowanie składów osobowych zakładowych formacji obrony cywilnej 14. nadzór nad działalnością sprzątaczki i dozorców, rozliczanie ich czasu pracy i sporządzanie kart wynagrodzeń, 15. zabezpieczenie Zakładu w środki ochrony przeciwpożarowej, 16. prowadzenie magazynu obrony cywilnej
§ 10
Do zakresu obowiązków Mistrza ds. zaopatrzenia i transportu należy: 1. Zakup materiałów, środków i urządzeń do wykonywania zadań Zakładu, właściwe ich zabezpieczenie przed zniszczeniem i kradzieżą, 2. Organizacja transportu, nadzór, koordynacja właściwego wykorzystanie środków transportowych. 3. Wynajem transportu i sprzętu obcego na zlecenie, 4. Kontrola techniczna, przeglądy, konserwacja i remonty bieżące środków transportowych, | 5. Nadzór bezpośredni nad kierowcami, 6. Rozliczanie kart drogowych, rozliczanie paliwa, 7. Prowadzenie ewidencji pojazdów samochodowych i sprzętu, 8. Organizowanie pracy zaplecza technicznego bazy Zakładu oraz prowadzenie inwestycji, remontów kapitalnych i bieżących oraz konserwacji, 9. Bezpośredni nadzór nad pracą warsztatu mechanicznego i ślusarskiego łącznie z kalkulacją, wyznaczaniem robót, rozliczaniem i fakturowaniem oraz dokumentacją do list płac, 10. Sporządzanie kart płac kierowców i mechanika, 11. Zabezpieczenie prawidłowej organizacji pracy podległych pracowników, 12. Przedkładanie opinii i wniosków w sprawach personalnych pracowników 13. Sporządzanie sprawozdań statystycznych obowiązujących na tym stanowisku
§ 11
Do zakresu obowiązków mistrza należy: 1. zabezpieczenie prawidłowej organizacji pracy podległych pracowników w zakresie: ✓ prowadzenia akcji zimowej ✓ wywozu nieczystości stałych i płynnych ✓ utrzymania czystości chodników i placów ✓ utrzymania zieleni miejskiej ✓ prowadzenia szaletów miejskich ✓ opieki nad grobami wojennymi ✓ nadzoru nad cmentarzem komunalnym ✓ dekoracji miasta z okazji rocznic i świąt państwowych ✓ prowadzenia drobnych remontów ulic i placów 2. Organizowanie i nadzór nad wykonywaniem kary ograniczenia wolności z równoczesnym obowiązkiem wykonywania pracy na cele społeczne przez skazanych wyrokiem sądowym. 3. Nadzór nad przestrzeganiem przez podległych pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, 4. Nadzór i egzekwowanie obowiązku stosowania przez pracowników środków ochrony indywidualnej (kamizelki ostrzegawcze, kaski ochronne, szelki bezpieczeństwa) 5. Bezpośredni nadzór nad pracą pracowników w czasie pracy w ruchu ulicznym 6. Prawidłowe wypełnianie kart pracy, prowadzenie list obecności pracowników i sporządzanie kart zarobkowych w oparcie o właściwe dokumenty źródłowe, 7. organizowanie zaopatrzenia materiałowego i prawidłowe rozliczanie zużycia materiałów,
DYREKTOR Andrzej Andryś
|