Biuletyn Informacji PublicznejJO Gminy Kolbuszowa

Regulamin Organizacyjny



REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Kolbuszowej

 

Rozdział I
 Postanowienia ogólne

 
 

  1. Regulamin organizacyjny Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kolbuszowej zwany dalej Regulaminem określa szczegółowo organizację oraz tryb pracy Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kolbuszowej zwanego dalej Ośrodkiem.
  2. Siedzibą Ośrodka jest miasto Kolbuszowa, a terenem działalności teren całej gminy Kolbuszowa.
  3. Ośrodek jest jednostką organizacyjną Gminy Kolbuszowa działającą na zasadach jednostki budżetowej.

  

 

Rozdział II
  Struktura organizacyjna Ośrodka 

§ 1

  1.  Strukturę organizacyjną Ośrodka tworzą:
    1) Kierownik Ośrodka
    2) Zastępca Kierownika Ośrodka
    3) Główny księgowy
    4) Dział finansowo – księgowy
    5) Wieloosobowe stanowisko ds. pracy socjalnej
    6) Dział usług opiekuńczych
    7) Dział świadczeń rodzinnych
    8) Dział organizacyjno-administracyjno- gospodarczy
    9) Zespół ds. asysty rodzinnej
    10) Ośrodki wsparcia

  2. Zastępcy Kierownika podlega bezpośrednio Wieloosobowe stanowisko ds. pracy socjalnej.
  3. Głównemu Księgowemu podlega bezpośrednio Dział finansowo – księgowy.
  4. Struktura organizacyjna Ośrodka określona jest w Załączniku do Regulaminu.

 

Rozdział III
Organizacja pracy oraz zakresy działania Ośrodka

 § 2

  1. Ośrodkiem kieruje Kierownik przy pomocy Zastępcy Kierownika, Głównego Księgowego, kierowników działów oraz komórek organizacyjnych.
  2. Kierownik w szczególności:
    1) wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Ośrodka,
    2) wydaje decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, na podstawie upoważnienia udzielonego przez Burmistrza Kolbuszowej oraz Radę Miejską w Kolbuszowej,
    3) wydaje zarządzenia, regulaminy, instrukcje i polecenia wewnętrzne,
    4) zatwierdza dowody księgowe,
    5) dysponuje środkami pieniężnymi Ośrodka w celu realizacji powierzonych zadań,
    6) tworzy warunki do wykonywania pracy zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy.

  

 § 3

Zastępca Kierownika w szczególności:

  1. wydaje decyzje administracyjne w zakresie upoważnienia udzielonego przez Burmistrza na wniosek Kierownika Ośrodka,
  2. koordynuje realizację strategii rozwiązywania problemów społecznych oraz programów z zakresu pomocy społecznej,
  3. sporządza sprawozdania, analizy i bilanse potrzeb w zakresie realizowanych zadań,
  4. zastępuje Kierownika Ośrodka w zakresie udzielonego upoważnienia,
  5. organizuje, koordynuje, nadzoruje działalność stanowiska ds. pracy socjalnej.

§ 4

Główny Księgowy Ośrodka w szczególności:

  1. prowadzi sprawy z zakresu rachunkowości i gospodarki finansowej Ośrodka,
  2. bieżąco analizuje realizację planu finansowego Ośrodka,
  3. opracowuje zasady sporządzania, przyjmowania, obiegu i przechowywania dokumentów finansowych w Ośrodku,
  4. kontroluje legalność dokumentów dotyczących wykonywania planu finansowego Ośrodka,
  5. opracowuje zbiorcze sprawozdania z wykonania planu finansowego Ośrodka i jego analizę
  6. organizuje i nadzoruje pracę działu finansowo księgowego.

§ 5 

Kierownicy działów oraz komórek organizacyjnych, w szczególności:

  1. organizują, kierują i nadzorują pracę podległych pracowników,
  2. przygotowują projekty planów finansowych na realizację zadań,
  3. sporządzają sprawozdawczość,
  4. nadzorują sprawy organizacyjno-pracownicze podległych pracowników, w szczególności: przestrzeganie ustalonego porządku i czasu pracy, ustalają zakresy czynności, dokonują oceny ich pracy.

§ 6

Wieloosobowe stanowisko ds. pracy socjalnej

Do obowiązków stanowiska w szczególności należy:

  1. prowadzenie pracy socjalnej na terenie działania Ośrodka,
  2. rozpoznawanie i określanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej jednostek i rodzin
  3. przeprowadzanie wywiadów środowiskowych u osób ubiegających się o pomoc oraz gromadzenie odpowiedniej dokumentacji,
  4. wnioskowanie w sprawach świadczeń pomocy społecznej o:
    a) pomoc finansową,
    b) pomoc rzeczową,
    c) pomoc usługową,
    d) pomoc instytucjonalną,
  5. podejmowanie działań na rzecz osób doświadczających przemocy, w tym uczestniczenie w działaniach w ramach procedury Niebieskie Karty,
  6. prowadzenie właściwej dokumentacji do w/w spraw,
  7. współpraca z instytucjami, organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami i związkami wyznaniowymi oraz zakładami pracy w celu realizacji zadań pomocy społecznej,
  8. obsługa systemów informatycznych dotyczących pomocy społecznej.

§ 7

Dział finansowo – księgowy

Do obowiązków Działu, w szczególności należy:

  1. przygotowanie planu projektu budżetu Ośrodka,
  2. prowadzenie obsługi księgowej Ośrodka,
  3. organizowanie prawidłowego obiegu dokumentów,
  4. przestrzeganie zasad dyscypliny finansowej oraz celowości i oszczędności wydatków,
  5. sporządzanie dokumentów finansowych, dysponowanie z r-ku bankowego (przelewy).
  6. prowadzenie całości dokumentacji związanej z wypłatą wynagrodzeń i zasiłków:
    1) sporządzanie list płac dla pracowników,
    2) naliczanie zasiłków chorobowych, macierzyńskich,
    3) sporządzanie dokumentów zgłoszeniowych do ZUS -u,
    4) naliczanie i przekazywanie składek miesięcznych ZUS od wynagrodzeń, zasiłków i świadczeń,
    5) prowadzenie kart wynagrodzeń,
    6) przygotowywanie dokumentacji do wypłaty świadczeń,
  1. prowadzenie ksiąg inwentarzowych środków trwałych,
  2. prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania,
  3. sporządzanie bilansów i sprawozdań z wykonania budżetu,
  4. obsługa systemów informatycznych, w tym dotyczących spraw księgowych, płacowych.

 

§ 8

Dział usług opiekuńczych

  1. Działem usług opiekuńczych kieruje Kierownik Działu.
  2. Do obowiązków Działu, w szczególności należy:
    1) prowadzenie usług opiekuńczych dla osób samotnych wymagających tej formy pomocy jak również dla osób w rodzinie, którym rodzina nie może zapewnić usług, a w szczególności obejmują:
    a) pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych,
    b) opiekę higieniczną,
    c) pielęgnację zleconą przez lekarza,
    d) zapewnienie kontaktów z otoczeniem.

    2) prowadzenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, które w szczególności obejmują:
    a) uczenie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia,
    b) pielęgnację jako wspieranie procesu leczenia,
    c) rehabilitację fizyczną i usprawnienie zaburzonych funkcji organizmu,
    d) pomoc mieszkaniową,
    e) zapewnienie dzieciom i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi dostępu do zajęć rehabilitacyjnych i rewalidacyjno-wychowawczych.

§ 9

Dział organizacyjno-administracyjno-gospodarczy

  1. Działem organizacyjno-administracyjno-gospodarczym kieruje Kierownik Działu.
  2. Do obowiązków Działu, w szczególności należy:
    1) prowadzenie spraw kadrowych,
    2) prowadzenie obsługi kancelaryjno-biurowej Ośrodka,
    3) prowadzenie spraw z zakresu pomocy społecznej i dożywiania w tym:
    a) sporządzanie decyzji administracyjnych na:
    - świadczenia pieniężne
    - świadczenia niepieniężne
    b) sporządzanie list wypłat zasiłków oraz przekazywanie ich do księgowości,
    c) sporządzanie sprawozdań z zakresu pomocy społecznej i dożywiania,
    d) przekazywanie do księgowości informacji z niezbędnymi danymi świadczeniobiorców do objęcia ubezpieczeniem lub wyrejestrowaniem z ubezpieczeń,
    4) kierowanie do zatrudnienia socjalnego,
    5) kierowanie do środowiskowego domu samopomocy,
    6) prowadzenie spraw związanych z Kartą Dużej Rodziny,
    7) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Kolbuszowa,
    8) gospodarowanie mieniem Ośrodka,
    9) prowadzenie spraw związanych z realizacją ustawy „Za życiem”,
    10) realizacja spraw związanych z dostawami, zamówieniami, zaopatrzeniem Ośrodka,
    11) przeprowadzanie zamówień publicznych,
    12) realizacja programów i projektów współfinansowanych ze środków zewnętrznych,
    13) obsługa systemów informatycznych,
    14) obsługa samochodu służbowego oraz prowadzenie spraw związanych z jego eksploatacją,
    15) utrzymanie ładu i porządku w budynkach zarządzanych i administrowanych przez Ośrodek,
    16) prowadzenie spraw związanych z ochroną danych osobowych,
    17) prowadzenie składnicy akt,
    18) prowadzenie spraw związanych z ZFŚS i współdziałanie z Komisją socjalną Ośrodka,
    19) pełnienie obowiązków Administratora Bezpieczeństwa Informacji.

§ 10

Dział świadczeń rodzinnych

  1. Działem świadczeń rodzinnych kieruje Kierownik Działu.
  2. Do obowiązków Działu, w szczególności należy: prowadzenie całości dokumentacji klientów w zakresie świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, świadczeń „Za życiem”, a w tym:
    1) przyjmowanie wniosków,
    2) kompletowanie dokumentów oraz ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, świadczeń „Za życiem” w oparciu o obowiązujące przepisy,
    3) przygotowywanie i podejmowanie decyzji administracyjnych,
    4) sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczeń „Za życiem”,
    5) przekazywanie do księgowości informacji z niezbędnymi danymi świadczeniobiorców do objęcia ubezpieczeniem lub wyrejestrowaniem z ubezpieczeń,
    6) sporządzanie sprawozdań z zakresu świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, świadczeń „Za życiem”,
    7) podejmowanie czynności wobec dłużników alimentacyjnych wynikających z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
    8) współpraca z sądem i komornikiem sądowym w zakresie wskazanym przepisami,
    9) obsługa systemów informatycznych,
    10) przygotowywanie dokumentów do archiwizacji.

§ 11

Zespół ds. asysty rodzinnej

  1. Stanowisko podlega bezpośrednio Kierownikowi Ośrodka.
  2. Do obowiązków stanowiska należy, w szczególności:

    - opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym,
    - opracowanie we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej,
    - udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych,
    - udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych,
    - udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi,
    - wspieranie aktywności społecznej rodzin,
    - motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
    - udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej,
    - motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych,
    - udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychospołecznych,
    podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,
    - prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci,
    - realizacja zadań określonych w ustawie o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życie”,
    - prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną,
    - dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, i przekazywanie tej oceny kierownikowi ośrodka pomocy społecznej,
    - monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,
    - sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach,
    - współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny,
    - współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą diagnostyczno-pomocową, o których mowa w art. 9a ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną.

§ 12

Ośrodki wsparcia

  1. Ośrodkami wsparcia kierują Kierownicy.
  2. Do obowiązków ośrodków wsparcia należy realizacja podstawowych usług mających na celu udzielanie pomocy seniorom w czynnościach dnia codziennego dostosowanych do ich potrzeb, w szczególności:
  • socjalnych
  • edukacyjnych
  • kulturalno-oświatowych
  • aktywności ruchowej lub kinezyterapii
  • sportowo-rekreacyjnych
  • aktywizujących społecznie
  • terapii zajęciowej.

Rozdział IV
Podstawowe obowiązki pracowników

§ 13

Do podstawowych obowiązków pracowników Ośrodka należy:

- sumienne wykonywanie powierzonych czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz poleceniami przełożonego,
- przestrzeganie tajemnicy służbowej oraz zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych podczas przetwarzania danych osobowych w systemach informatycznych, kartotekach, skorowidzach, księgach, wykazach i innych zbiorach ewidencyjnych – także po ustaniu zatrudnienia,
- przestrzeganie zasad i stosowanie zabezpieczeń służących bezpieczeństwu przechowywanych i przetwarzanych danych osobowych, uzgadnianie z przełożonym sposobu realizacji powierzonych zadań i informowanie o ewentualnie napotykanych trudnościach podczas wykonywania obowiązków służbowych,
- terminowe wykonywanie zadań,
- przedkładanie spraw do kontroli przełożonym lub organom do tego upoważnionym,
- efektywne wykorzystywanie czasu pracy,
- wykonywanie doraźnych zadań zleconych przez bezpośredniego przełożonego,
- przyjmowanie zasady obowiązkowości i zdyscyplinowania w wykonywaniu powierzonych zadań,
- przestrzeganie ustalonego w Ośrodku czasu pracy,
- dbanie o dobro Ośrodka, chronienie mienia i używanie go zgodnie z przeznaczeniem,
- dbanie o wizerunek pomocy społecznej i przestrzeganie zasad etyki zawodowej,
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
- udzielanie pomocy współpracownikom, zastępowanie ich w pracy podczas choroby i urlopu,
- stałe uzupełnianie wiadomości fachowych i wykorzystywanie ich podczas wykonywania pracy,
- podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
- prowadzenie współpracy ze wszystkimi pracownikami w zakresie wykonywania powierzonych obowiązków, zachowanie uprzejmości i życzliwości, a także godności w kontaktach z interesantami, współpracownikami i zwierzchnikami.

§ 14

Organizacja pracy w Ośrodku

Ośrodek zapewnia obsługę organizacyjno-techniczną Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej w Gminie Kolbuszowa.

§ 15

  1. Pracownicy wykonują zadania i obowiązki określone przez Kierownika w indywidualnych zakresach czynności oraz wynikające z postanowień niniejszego regulaminu. Za prawidłowe ich wykonywanie są odpowiedzialni przed Kierownikiem Ośrodka.
  2. Na podstawie niniejszego regulaminu Kierownik Ośrodka opracowuje zakresy czynności, obowiązki, odpowiedzialność i uprawnienia pracowników.
  3. Tygodniowy rozkład czasu pracy Ośrodka oraz godziny rozpoczynania i kończenia pracy w poszczególnych dniach tygodnia ustala Kierownik Ośrodka.

§ 16

Kierownik Ośrodka przyjmuje i rozpatruje skargi i wnioski kierowane do Ośrodka.

Rozdział V
Postanowienia końcowe

§ 17

Zmiany niniejszego regulaminu mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego wydania.

 

 

Ważne linki